lørdag 24. september 2011

Løveunge - veldig lettlest og ganske moro

Å skrive bøker for de som akkurat har knekket lesekoden tror jeg må være en utfordring. Ihvertfall har jeg ikke sett så veldig mange spennende historier blant de aller lettleste bøkene. Det har vært en del kleine illustrasjoner også. Men nå har det kommet en ny serie som heter Løveunge med der kjente barnebokforfattere har satt seg ned og laget historier som fungerer.

Foreløpig finnes det 15 av Løveunge-bøkene. Jeg har tatt med meg fire av disse bøkene hjem. Mest populær var Reidar Kjelsens "Æsj!" som handler om ei svært reinslig flue men med litt ekle frokostvaner. Jeg skal nå sitere fra de tre første sidene:
Side 1: "HEI FLUE!"
Side 2: "FLINK FLUE!"
Side 3: "FLUE DUSJER."
Her er det få ord, men vi blir allikevel kjent med flua gjennom dem og tegningene. Boka passer godt for barn som liker det litt groteske og sprø. Fra samme forfatter får vi også Leseunge-boka "Ku uten hode". Tittelen sier det meste.
Fire fine Løveunge-bøker.

Andre av bøkene har lengre setninger. De lengste setningene jeg har sett er i "Matboksen" av Pål H. Christiansen og Tiril Valeur (ill) der jeg fant to setninger på åtte bokstaver. Muligens det er litt langt, men så lenge barnet kan støtte seg til bildene og spørre en voksen så tror jeg det skal gå bra.

"Sykkelen" av Frederikke Nicolaisen og Johan Egerkrans(ill) og handler om Lisa som får ny sykkel, med alle viderverdigheter det fører med seg når pappa skal bygge sykkelen. Her synes jeg setningene er fine og passe korte. Historien er ikke den mest sprelske men temaet er absolutt aktuelt for en seksåring. Min eneste anmerkning er at Lisa burde hatt sykkelhjelm på.

I "Ida og ulven" av Camilla Kuhn overnatter Ida hos mormor og får ikke sove når hun hører en ulv midt på natta.

Hvor lettleste er disse bøkene? Barnet må nok kunne de fleste bokstavene for å lese dem. Jeg finner noen lange ord som "Barnehagen" og "Forsovet". Noen steder har forfatteren elegant unngått å måtte skrive "Støttehjul" ved hjelp av tegningene. Jeg er hverken lærer eller ekspert på kunsten å lære å lese, men jeg har sett en god del bøker som er langt fra så lettleste som forsida lover. De bøkene jeg har sett på virker gjennomtenkte i forhold til ordbruk og innhold.

Løveunge-bøkene har ulike aktuelle temaer som løse tenner, julenissen og svømming i svømmehallen. Jeg håper forlaget fortsetter å satse på denne serien. Nye lesere fortjener gode bøker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar