søndag 30. oktober 2011

Hjemmebiblioteket: Småskolealderen (1-4 klasse) Del 1

Fra første klasse til fjerde klasse er det utrolig mye som skjer på lesefronten. Noen kan lese når de starter skolen, mens andre fremdeles bare leser tynne bøker i fjerde klasse. Det er viktig at barna blir oppmuntret til å lese, og til å lese det de selv har lyst til, siden lesing er viktig for å lykkes i alle fag på skolen - og siden det er morro.


Det skal godt gjøres å få noe morsomt ut av det når barna kanskje ennå ikke har lært alle bokstavene. Den første setninga jeg selv leste, var, om jeg husker rett "Ola las". Ei setning så god som noen, men ikke verdens mest spennende setning. Nå sier jeg ikke at ALT skal være spennende, men det hjelper jo. Og det er jo ingenting i veien med å ha det gøy  mens man lærer.

Det finnes noen tynne hefter som jeg personlig ikke synes er så heftige. Heldigvis har det kommet en ny superlettlest serie kalt "Løveunge"  som jeg har skrevet om før, og absolutt kan anbefale. Andre lettleste bøker er bøkene om Stians far av Jørn Jensen, der Stians far kløner det til, enten han står på ski, vasker bil eller mister hodet. Bøkene er i blokkbokstaver, og har mye slapstick-humor. Samme forfatter står forresten bak Fotballøve-bøkene om Kasper som er veldig populære. Kaper-bøkene handler om Kasper og hans fotballkarriere. Bøkene heter slikt som "Kasper scorer", "Kasper i mål" og "Kasper filmer".

Det finnes flere lettlestserier. De mest kjente er "Leseløve" og "Lesehesten". Dette er stort sett gode serier, selv om det fortsatt kan hende man sier "Hæ? Denne er da ikke lett å lese?" når man ser igjennom ei bok. Det virker som om forlagene har skjerpet seg, men vær klar over at ei bok som det står "Lettlest" på ikke nødvendigvis er lettlest. En annen lettlest serie er "Lesepirater". Bøkene har mange korte fortellinger og er oversatt. Jeg må innrømme jeg ikke er så fryktelig  begeistret, men barna ser ut til å like disse bøkene, så da har det ikke så mye å si hva jeg mener. Før vi forlater lettleste bøker må jeg nevne Helena Bross sine bøker, som dere kan lese mer om her.

En serie som mange barn liker er bøkene om LasseMajas detektivbyrå, som handler om vennene Lasse og Maja som løser små og store forbrytelser i byen Valleby. Det har etterhvert blitt mange av disse bøkene, 18 eller 19 var det sist jeg telte, og jeg blir ikke forbauset om det kommer flere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar