fredag 24. juni 2011

Hjemmebiblioteket: bøker til de minste (smårollinger - 0-2 år)

Særlig for de yngste er det kjekt å ha noen bøker som kan  "spises". Bibliotekene regner med en viss slitasje på bøkene, men hvis alle som låner dem skal småspise på dem, så blir det for litt ekkelt. Da er det fint å ha sitt eget bibliotek. Her lister jeg opp noen bøker som kan være fine å eie og ha hjemme. 

Bøker med tjukke permer med bilder av dyr. Her kan man kjøpe nesten hva som helst - "hund er hund". Det er noen av disse bøkene som irriterer meg, kroneksempelet er "kua" uten jur. Derfor er favoritten min ei bok der man ser dyrene i sine egne omgivelser - på beite og på setra. Veldig fin til å øve på "hva sier kua" og "hva sier grisen".

Stina Wirsén har gitt ut to bøker med lite tekst som heter "Hei!" og "Oi". Her møter vi noen små søte barn og en mark som blir kjent med hverandre og leker gjemsel. Her er det enkel handling og tekst som de yngste barna kan kjenne seg igjen i, og tegningene er søte.
Fine bøker med sider i kartong så de tåler hard lesing.
 Stina Wirsén har også en serie som jeg kaller "Hvem er"-bøkene. Her er det ikke bare snille barn/kosedyr, og det er det som er så fantastisk med dem. Disse bøkene tar virkelig barns væremåte og barns gruppedynamikk på kornet. Mine personlige favoritter er "Hvem er søt?" og "Hvem blør?"
"Hvem sin venn?"
Ann Forslinds bøker om Beibi er enkle og tar for seg gjenkjennelige hendelser i en smårollings liv, som det å slå seg (Beibi danser), rote i mammas veske (Beibi jobber) eller ha lavt blodsukker (Beibi bygger). Jeg anbefaler "Beibi jobber" og "Beibi lei seg", de to første bøkene som kom ut i denne serien.
To av "Beibi"-bøkene.
Ludde-bøkene til Ulf Løfgren er ikke nye, men de fungerer fremdeles som bare det. Ludde er et kosedyr som lever sammen med andre kosedyr. Det er mye underfundig humor i disse bøkene, men også mye som barn kan kjenne seg  igjen i. Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle Ludde-bøkene, men liker veldig godt "Ludde leter etter bamse" og "Ludde får besøk".

Når to-bøkene til Tor Åge Bringsværd er noe for seg selv. Her fabuleres det over forskjellige temaer, som det å legge seg, å bli kjent og å rydde, for å nevne noe. Hva gjør egentlig to engler når de er sinte på hverandre? Hva gjør to klovner når de skal legge seg? Les bøkene og finn det ut. Det er umulig å trekke fram ei eller to av disse bøkene. De er like bra alle sammen!
Når to skal rydde så kan det skje veldig mye rart.
Her kommer det til å bli ført på flere bøker ettersom jeg kommer over dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar