søndag 5. juni 2011

De første bøkene med tekst. Småbøker

Når barnet er ferdig med perioden med å maltraktere/spise de bøkene det måtte komme over, så er det på tide å begynne med bøker med littegranne tekst. De fleste har vel vært innom bøkene om Emma og Thomas, både i sin egen barndom og til egne barn, men det finnes nyere bøker som er vel verdt å få med seg.

Emma- og Thomas-bøkene handler om enkle ting i barns hverdag, som det å bake kake, være syk, gå til tannlegen. Jeg har utrolig gode følelser for "Emmas lillebror er syk", som jeg har vage minner om å ha lånt på det lokale biblioteket hjemme. Dessverre synes jeg ikke de er like festlige å lese i voksen alder. Etter å ha lest "Thomas baker" x antall ganger har jeg fått et noe anstrengt forhold til sukkerbrød. Likevel: Slik lesning får man bare komme seg gjennom hvis det er det podene vil høre.


Meeeeeen: Jeg har også noen favoritter som jeg godt liker å lese, også opptil flere ganger pr. dag. En av de er de før nevnte Beibi-bøkene.


Jeg er også veldig svak for Stina Wirséns "Hvem er"-bøker, som jeg synes tar barn og barns oppførsel på kornet, på godt og vondt. Jeg kommer til å skrive om ved ei seinere anledning.

"Hvem er"-bøkene tar opp aktuelle temaer for små barn.

Andre bokserier verdt å nevne er Barbro Lindgrens bøker om Pål (på svensk heter poden Max), Camilla Lundstens "Endelig"-serie og Linne Bies bøker om Lille Leo og Lille Sara. Vi må heller ikke glemme Ulf Löfgrens morsomme bøker om det lille kosedyret Ludde eller "Når to"-bøkene til Tor Åge Bringsværd.

Disse småbøkene er raske å lese, men barnet vil gjerne høre samme bok om igjen og om igjen. Det kan være en prøvelse, så prøv å finne bøker som både du og barnet ditt liker. Det øker kose-faktoren betraktelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar